2009 m. balandžio 27 d., pirmadienis

Kritinė masė - kodėl tai veikia?

1992 m. San Fransiske prasidėjęs dviračių judėjimas šiandiena tapo pasauliniu (http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_Mass). Daugiau nei 300 miestų paskutinį mėnesio penktadienį susirenka didžiuliai būriai dviratininkų (kartais iki 2000) ir kt. savaeigių transporto priemonių ir išvažiuoja į gatves nepalikdami jose vietos automobiliams. Įdomiausia yra tai, kad šis judėjimas nėra organizuojamas. Tai pusiau koordinuota žmonių minia, kuri atsitiktinai pasirenka judėjimo kryptį. Kritinė masė - nėra organizacija, ji neturi lyderių. Kai kur tai vadinama "organizuotu sutapimu". Tai lyg protesto akcija - pretenzija į kelią, kuriuo važiuoja dviratininkas, noras atkreipti dėmesį į ekologines problemas ir susisiekimo alternatyvas, bei lygias teises pasirinkusiems šias alternatyvas. Ar tai trukdo eismui? Atsakymas: "Mes netrukdome eismui, nes mes esame eismas". Ar įprastos transporto spūstys trukdo eismui? Taip. Ar kažkas dėl to suima vairuotojus, išrašo jiems baudas? Ne.
Lietuvoje Kritinė masė prasidėjo 2005 m. Dabar joje dalyvauja jau daugiau nei 12-os miestų dviratininkai.
Kodėl tai veikia? Ar galima pritaikyti tam tikrus Kritinės masės principus rinkodarai?
Rinkodaros vadybos tikslas - programų, kurios skirtos sukurti, plėtoti ir išsaugoti naudingus sandorius su tiksliniais pirkėjais, analizė, planavimas, įgyvendinimas ir kontrolė, siekiant įvykdyti organizacijos tikslus ["Rinkodaros principai", Kottler, Armstrong, Saunders, Wong, Poligrafija ir informatika, 2003]. Iš principo - tai paklausos reguliavimas, kas reiškia vartotojų valdymą. Ar galima teigti, kad Kritinėje masėje kiekvienas narys yra vienaip ar kitaip veikiamas? Vargu - mat Kritinėje masėje net nėra narystės organizacijoje ar socialiniame tinkle (network) principo. Žmogus nusprendžia prisidėti savarankiškai, gal net tik tam trumpam momentui. Naudos iš to taip pat vargu bau ar kiekvienas individualiai turi. Tačiau žmogus mielai prisideda prie akcijos ir kiekvieną kartą išreiškia savo poziciją.
Įprastai bendrumo percepciją skatina organizacijos, socialinės grupės, tinklo lyderis ir tradicijos, kurios nusako identitetą, priklausomybę: kas mes esame, kodėl mes susibūrėme, kas mus išskiria iš kitų, koks yra tikslas, misija, kokie mūsų veiklos metodai, kuo mes tikime, ką ir kaip ketiname daryti. Visa tai, bei aiški struktūra regis yra būtina. Tačiau Kritinės masės atveju - šie momentai itin neryškūs arba tiek elementarūs, kad nieko nereikia aiškinti. Nėra deklaravimo.
Yra tik bendras tikslas - atkreipti dėmesį. Nėra subordinacijos, raportavimo grandies. Žmones jungia paprasta bendra idėja ir filosofija. Nėra žmogaus ar juolab paslėptos reklamos kuri "už to stovi". Nėra vidaus politikos. Smagiausia, kad niekas neprisiima atsakomybės ir visi dalinasi nuopelnu. Ir kas ypač patrauklu jaunam žmogui - nėra tradicinės organizacinės biurokratijos ir vadovų. Kiekvienas - vienodai svarbus. Kiekvienas gali įtakoti grupės pasirinkimą (Xerocracy, ir dar daugiau info čia). Ir atrodo lyg tai vyksta savaime. Šimtai žmonių susirenka į vieną vietą ir demonstruodami solidarumą atlieka koordinuotus (bet ne kordinuojamus) veiksmus tam, kad atkreiptų dėmesį į aktualią socialinę problemą.
Regis tai, kaip veika Kritinė masė, gali būti puikiai panaudota organizacijos socialinės rinkodaros koncepcijos įgyvendinime, kuomet organizacija planuodama rinkodaros priemones ir strategiją įvertina tris aplinkybes: bendrovės pelną, vartotojo norus ir visuomenės interesus. Kas ypač svarbu, jei organizaciją savo veiklą grindžia ne trumpalaikiu pelnu, bet ilgalaike vartotojų poreikių svarba. Ir Kritinės masės elementai sudėlioti į corporate social responsibility strategiją ar atskirus tokios kampanijos įgyvendinimo etapus gali duoti puikių rezultatų. Svarbu, kad būtų aiškiai įvardinta aktuali socialinė problema, elementarus ir suprantamas problemos sprendimo būdas (bent jau pirmi žingsniai - atkreipti dėmesį ar pan.) bei patraukli forma. Pastaroji gali būti grindžiama Kritinės masės akcijos veikimo principais: "už to niekas nestovi", kiekvienas dalyvis gali būti vienodai svarbus, neprisiimdamas per daug atsakomybės, bet mėgaudamasis rezultatais ir sąlyginai jausdamasis herojumi (ne kiekvieną diena tave važiuojant dviračiu vidurį kelio praleidžia ‚fūra‘). Beliks tik pasistengi, kad kuo daugiau tikslinės auditorijos apie tai sužinotų.

Daugiau nuotraukų iš 2009 04 24 d. Vilniuje vykusios Kritinės masės rasite čia.

2 komentarai:

  1. Alvydai, tabo postu negalima skaityti per readeri. Uzdek, kad leistu, nes dabar rodo tik 10 sakiniu. Nepatogu! :)

    AtsakytiPanaikinti